Bạn đang truy cập vào diễn đàn cũ của Đamsan.Net. Diễn đàn này không nhận đăng kí thành viên mới cũng như bài viết mới kể từ ngày 11-02-2012. BQT.
dương quá:chị này đẹp quá, nhìn mê mẩn cả người cả ngày nay chẳng tập sáo được gì hết. thổi bài trường tương tư hợp thật. cho em gặp kết bạn được không.T/B : xin lỗi bác fool., em có tật là cứ gặp phụ nữ đẹp là ...chỉ muốn ôm hôn thôi à ..hichic.
chị này đẹp quá, nhìn mê mẩn cả người cả ngày nay chẳng tập sáo được gì hết. thổi bài trường tương tư hợp thật. cho em gặp kết bạn được không.
T/B : xin lỗi bác fool., em có tật là cứ gặp phụ nữ đẹp là ...chỉ muốn ôm hôn thôi à ..hichic.
Bác này phát biểu hay nhỉ?! Đúng là ko hổ danh " Dương" Quá ko kiểm soát được.
To thoong: Bác ráng đợi tui vài ngày,tui xử lý thêm vài ống trúc theo công nghệ thử nghiệm mới , khoec rồi cho tui ý kiến nha. Ah quên ,sao lần này ko thấy bạn Mun nhỉ ? Hè hè.
chuthoong:shakuhachi, chế tạo mới của Đam San Nha Trang. kirinhn đã thử
shakuhachi, chế tạo mới của Đam San Nha Trang. kirinhn đã thử
wahhh! Shakuhachi.... Ra Nha Trang 1 chuyến thôi anh em.
Đào Hoa Ảnh Lạc Mai Thần Kiếm Bích Hải Triều Sinh Táng Ngọc Tiêu
Shakuhachi là loại tiêu của người Nhật, phân biệt nó bằng cách xem đầu thổi sẽ thấy khác tiêu của VN và TQ.
detuvodanh:sakuhachi có ý nghĩa là gì vậy mấy huynh ??
The shakuhachi (尺八 in Japanese, pronounced /shakoo-hatchee/) is a Japanese end-blown flute which is held vertically like a recorder instead of being held transversely like the familiar Western transverse flute. It was used by the monks of the Fuke sect of Zen Buddhism in the practice of Suizen (blowing meditation).
The name shakuhachi means "1.8 foot", from its size. It is a compound of two words:
Melbourne based shakuhachi player Andrew MacGregor
Thus, "shaku-hachi" means "one foot eight" (almost 55 centimeters), the standard length of a shakuhachi. Other shakuhachi vary in length from about 1.3 shaku up to 3.3 shaku. (The longer the shakuhachi, the lower its tuning.) Although the sizes differ, they are all still referred to generically as "shakuhachi".A recorder player blows into a duct, also called "fipple", and thus has limited pitch control. The shakuhachi player blows as one would blow across the top of an empty bottle, but the opposite edge of the shakuhachi has a sharp edge, allowing the player substantial pitch control. The five finger holes are tuned to a pentatonic scale with no half-tones, but the player can bend each pitch as much as a whole tone or more, using a technique called meri, in which the blowing angle is adjusted to bend the pitch downward. The Shakuhachi has a range of two full octaves (the lower is called Otsu, the upper, Kan) and a partial third octave (Tai-Kan). The different octaves are produced using subtle variations of breath and embouchure.
Japanese shakuhachi, End-blown, notched flute. Picture Library of congress (USA)
A 1.8 shakuhachi produces D4 (D above Middle C, 293.66Hz) as its 'base' note - the note it produces with all five finger holes covered, and a normal blowing angle. In contrast, a 2.4 shakuhachi has a base note of A3 (A below Middle C, 220Hz). As the length increases, the spacing of the finger holes also increases, stretching both fingers and technique. Longer flutes often have offset finger holes, and very long flutes are almost always custom made to suit individual players. Many of the honkyoku in particular are intended to be played on these longer flutes to achieve the appropriate feeling.Much of the shakuhachi's subtlety (and player's skill) lies in its rich tone colouring, and the ability for its variation. Different fingerings, embouchures and amounts of meri can produce notes of the same pitch, but with subtle or dramatic differences in the tone colouring. The honkyoku pieces rely heavily on this aspect of the instrument to enhance their subtlety and depth.Shakuhachi are usually made from the root end of a bamboo culm and are extremely versatile instruments. Holes can be covered partially (1/3 covered, 1/2, 2/3, etc.) and pitch varied subtly or substantially by changing the blowing angle. Professional players can produce virtually any note they wish from the instrument, and play a wide repertoire of original zen music, ensemble music with koto, biwa and shamisen, folk music, jazz and other modern pieces.
trích: www.japaneselifestyle.com.au
The bamboo flute first came to Japan from China via Korea. The shakuhachi proper, however, is quite distinct from its continental ancestors, the result of centuries of isolated evolution in Japan.During the medieval period, shakuhachi were most notable for their role in the Fuke sect of Zen Buddhist monks, known as komuso, who used the shakuhachi as a spiritual tool. Their songs (called "honkyoku") were paced according to the players' breathing and were considered meditation as much as music.Travel around Japan was restricted by the shogunate at this time, but the Fuke sect managed to wrangle an exemption from the Shogun, since their spiritual practice required them to move from place to place playing the shakuhachi and begging for alms. They persuaded the Shogun to give them "exclusive rights" to play the instrument! In return, some were required to spy for the shogunate, and the Shogun sent several of his own spies out in the guise of Fuke monks as well. (This was made easier by the baskets that the Fuke wore over their heads, a symbol of their detachment from the world.)In response to these developments, several particularly difficult honkyoku pieces became well-known as "tests": if you could play them, you were a real Fuke. If you couldn't, you were probably a spy and might very well be killed if you were in unfriendly territory. This no doubt helped drive the Fuke sect to the technical excellence they were renowned for.In any case, when the Meiji Restoration occurred in 1868, the shogunate was abolished and so was the Fuke sect, in order to help identify and eliminate the shogun's holdouts. The very playing of the shakuhachi was officially forbidden for a few years. Non-Fuke folk traditions did not suffer greatly from this, since the tunes could be played just as easily on another pentatonic instrument. However, the honkyoku repertoire was known exclusively to the Fuke sect and transmitted by repetition and practice, and much of it was lost, along with many important documents.When the Meiji government did permit the playing of shakuhachi again, it was only as an accompanying instrument to the koto, shamisen, etc. It was not until later that honkyoku were allowed to be played publicly again as solo pieces.
shakuhachi có gì lạ đâu, mhm đẽo bằng rựa mấy phát là ra, bán rẻ shakuhachi đây, bác nào đặt hàng tui sẽ cò mhm cho....he he he
To bác thòng: bộ đồ nghề của bác mà thu hồi tứ phương lại thì chắc ko ít thế này he he, dù sao em vẫn chưa được dịp thưởng ngoạn thần tiêu...chả bít nó là cây nào... hôm nay nghe bác đã làm ra tiêu sol trầm, hẹn bác 1 ngày không xa em sẽ làm ra đô trầm, nhưng chắc ko phải dài nhất quá, tay em ngắn củn hà....đâu có chân nhện như bác, chúc mừng bác phá kỉ lục việt nam
cây tiêu màu trắng là cây tiêu bằng hợp kim nhôm, mà lee lão quái đã chuyển giao cho tui, là shakuhachi thì các bác phải có trúc cực dày, thì cái mặt cắt nó mới rộng, tiếng nó mới hay
mấy cây sáo note xa là các sáo tone trầm, kiểu như Do , Re trầm
he he hôm qua mới làm được cây tiêu Sol Trầm, đặt tên là Đệ nhất tiêu, vì sáo trầm nhất là 'đệ nhất địch' đang thuộc sở hữu của Qui lão tiên sinh, cây Sol trầm này dài 101cm, đường kính 2,5 cm, âm rất là ấm, thoong tui dùng nó chơi mấy bản kiểu như là Táng hoa ngâm hay Hồng đậu khúc thì phê lắm, mỗi tội là hơi đau tay chứ ko tốn hơi là bao! thiết nghĩ tui có thể là được tone Gb luôn nhưng sợ chơi ko nổi!
chưa kịp chụp hình, hẹn mấy bữa nữa, trông nó đẹp lắm he he, vì là trúc Huế 1 đốt mà
Ôi! em cảm ơn Bác Thoong rất chi là nhiều, Cô nương này xinh thật đó! em rất muốn được nghe cô ấy hát, bữa đó chắc phải nhờ bác thâu âm rồi gởi riêng cho em mới được. Em sắp ra HN học rồi, Nha Trang bây giờ chắc xa xôi quá, em hy vọng sẽ có dịp được vào đó một lần nữa. (lần này em sẽ cẩn thận để không để mất cái điện thoại nữa.. chẹp)
Tiện thể cho em hỏi thăm mấy người bạn Nha Trang luôn nghe: vẫn rất nhớ khuôn mặt của Huy, Thanh, anh Fool...
(thỉnh thoảng cầm cây sáo của bác em lại nhớ đấy huhu...)
chuthoong:he he hôm qua mới làm được cây tiêu Sol Trầm, đặt tên là Đệ nhất tiêu, vì sáo trầm nhất là 'đệ nhất địch' đang thuộc sở hữu của Qui lão tiên sinh, cây Sol trầm này dài 101cm, đường kính 2,5 cm
he he hôm qua mới làm được cây tiêu Sol Trầm, đặt tên là Đệ nhất tiêu, vì sáo trầm nhất là 'đệ nhất địch' đang thuộc sở hữu của Qui lão tiên sinh, cây Sol trầm này dài 101cm, đường kính 2,5 cm
Vậy là vượt qua kỷ lục của thầy Hồ Bằng rồi đó sao !!? chắc cây này chỉ những người còi như cha nội Thoòng mới chơi dc wá !?
chuthoong: ichiwin cho mình số để off lần tới mình mời cậu ra nhé, cũng sắp rùi đó, còn thư kí của bác Foolagain ai mà dám động tới thì anh em Đam San Trang sẽ cho xuống đáy biển mò tôm hùm ngay! nhân tiện tặng tấm hình này cho Ichiwin, lần tới ra đây sẽ được nghe vị cô nương này hát, hay lắm đó! ca sĩ của Đam San Nha Trang mà he he
ichiwin cho mình số để off lần tới mình mời cậu ra nhé, cũng sắp rùi đó, còn thư kí của bác Foolagain ai mà dám động tới thì anh em Đam San Trang sẽ cho xuống đáy biển mò tôm hùm ngay! nhân tiện tặng tấm hình này cho Ichiwin, lần tới ra đây sẽ được nghe vị cô nương này hát, hay lắm đó! ca sĩ của Đam San Nha Trang mà he he
Cám ơn anh em, riêng cái vụ này tui thích tự tay mình làm hơn